آیین تجلیل از حمید ملک‌الکلامی فعال محیط زیستی در دانشگاه کردستان برگزار شد
پنجشنبه، 25 دی 1399
آیین تجلیل از حمید ملک‌الکلامی فعال محیط زیستی در دانشگاه کردستان برگزار شد
آیین تجلیل از حمید ملک‌الکلامی، فعال محیط زیستی با حضور رئیس دانشگاه کردستان، شهردار سنندج و شماری از دوستداران طبیعت در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه کردستان، امروز پنج شنبه(25 دی) تالار مولوی دانشگاه کردستان میزبان یکی از فعالان محیط زیست سنندج و محبوب طبیعت دوستان این دیار بود.

فردی که بیش از 50 سال است هر روز را پیاده به تفرجگاه گویزه کویر رفته و با پذیرایی از طبیعت دوستان این دیار به شناسنامه گویزه کویر لقب گرفته است، از سوی دانشگاه کردستان مورد تکریم و تقدیر قرار گرفت.

دکتر رحمت صادقی رئیس دانشگاه کردستان، در این مراسم ضمن تقدیر از سالها فعالیت و مسئولیت پذیری حمید ملک الکلامی، وی را الگویی برای جوانان امروز دانست و تقدیر از وی را اقدامی در راستای مسئولیت اجتماعی دانشگاه عنوان کرد.

وی در ادامه به نقش دانشگاه در حفظ محیط زیست پرداخت و گفت: دانشگاه‌ها به مثابه شهرهای کوچکی هستند که بسیار مهم است هم محیط زیست خود را حفظ کنند و هم با استفاده از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری خود بتوانند تاثیر مثبتی بر محیط زیست خود بگذارند.

به گفته رئیس دانشگاه کردستان به دلیل اهمیت حفظ محیط زیست از سوی دانشگاه‌ها، برخی موسسات رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌ها را بر اساس این معیار رتبه‌بندی می‌کنند به عنوان مثال یکی از رتبه‌بندی‌های سیستم رتبه‌بندی تایمز، توسعه پایدار است که در آخرین مورد دانشگاه کردستان به همراه 10 دانشگاه کشور از جمله دانشگاه‌هایی بودند که در زمینه محیط زیست حائز رتبه شده و خوب عمل کرده بودند.

وی ادامه داد: ما در دانشگاه شورای راهبردی محیط زیست یا مدیریت سبز را راه‌اندازی کرده‌ایم که به منظور توسعه شاخص‌های حفظ محیط زیست در دانشگاه تشکیل شده اما انچه می‌توانیم برای شهر انجام دهیم متفاوت است و دانشگاه‌ها از دو جهت می توانند نقش مهمی بر حفظ محیط زیست کره خاکی داشته باشند.

صادقی آموزش را یکی از مهمترین اقدامات دانشگاه دانست و گفت: بخش زیادی از آلودگی‌های زیستی ناشی از رفتار انسان‌هاست، دانشجویان سفیران خوبی هستند و باید ما در دانشگاه سواد محیط زیستی آنها را بالا ببریم تا شهروندانی آگاه و مسئولیت پذیر را تحویل جامعه داده باشیم.

وی همچنین نیروی انسانی متخصص و زیرساخت‌ها و انجام پژوهش و کار علمی را از دیگر وظایف دانشگاه‌ها در این راستا عنوان کرد و افزود: از این طریق می‌توانیم راهکارهایی را نیز پیشنهاد دهیم که از آلودگی بیشتر محیط زیست پیشگیری کند.

رئیس دانشگاه کردستان در پایان حضور در این مراسم را نشان دهنده اهمیت دادن به ساحت مقدس محیط زیست و پاسداران آن دانست و یادآور شد: حفظ محیط زیست وظیفه‌ای همگانی است و همه باید خود را در این زمینه مسئول بدانند و همین مسئولیت پذیری بدون چشمداشت حمید ملک الکلامی کاری بی نظیر و الگویی برای همگان است و به همین خاطر دانشگاه کردستان تقدیر از اقدام ارزشمند ایشان را وظیفه خود دانست.

در ادامه این مراسم شهردار سنندج نیز ضمن تشکر از سالها خدمت حمید ملک الکلامی به محیط زیست، اظهار کرد: در برابر اقدامات ارزشمند این شهروند مسئولیت پذیر که گویزه کویر را به عنوان محیطی امن برای خانواده‌ها و شهروندان سنندجی حفظ کرده، سر تعظیم فرود می‌آوریم.

دکتر نقی شعبانیان، رئیس مرکز پژوهش و توسعه جنگلداری زاگرس شمالی نیز در ادامه به برخی از اقدامات ایشان اشاره کرد و شاخصه‌های محیط زیستی در کردستان و روند تغییر آن در سالهای مختلف را تشریح کرد.

صلاح حقیقیان رئیس کانون کوهنوردان کردستان نیز به برخی اقدامات سمن‌ها در راستای حفظ محیط زیست و همکاری حمید ملک‌الکلامی در تمامی شرایط و احساس مسئولیت شهروندان در برابر حفظ محیط زیست و بویژه آبیدر سخن گفت و خواستار توجه و برنامه‌ریزی و هماهنگی بیشتر نهادهای مختلف با نهادهای مدنی شد.

در پایان این مراسم با اهدای لوح تقدیر و سردیس این فعال محیط زیستی، از سوی دانشگاه کردستان تجلیل به عمل آمد.

لازم به ذکر است؛ حمید ملک‌الکلامی یکی از فعالان محیط زیست است که بیش از 50 سال روزانه با حضور در گویزه کویر که یکی از تفرجگاه‌های آبیدر است، از مردمی که به دامن طبیعت پناه می‌برند، استقبال کرده و چای و دمنوش‌های ایشان شاید مشوق حضور تعداد زیادی از افراد در این مکان است. درخت کاری، آبیاری نهال‌ها، جمع آوری زباله و ... از دیگر اقدامات وی است و به پاس این خدمات دانشگاه کردستان طی مراسمی از وی تقدیر به عمل اورد.