وبینار بین‌المللی باعنوان «سواد مالی و رفاه مالی» در دانشگاه کردستان برگزار شد
جمعه، 26 فروردین 1401
وبینار بین‌المللی باعنوان «سواد مالی و رفاه مالی» در دانشگاه کردستان برگزار شد
وبینار بین المللی باعنوان «سواد مالی و رفاه مالی» با سخنرانی استاد برجسته دانشگاه لویولا شیکاگو "پروفسور ابوالحسن جلیلوند" استاد تمام گروه مالی و رئیس هاب این دانشگاه توسط گروه علوم اقتصادی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه کردستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه کردستان، در ابتدای نشست، دکتر ناصر شیربیگی رئیس دانشکده علوم انسانی و اجتماعی به بیان مقدمه و خیرمقدم پرداختند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه کردستان، آقای دکتر مجتبی رستمی نوروزآباد، استادیار مدعو گروه مدیریت مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و مدیر ارشد ریسک شرکت تأمین سرمایۀ امید، آقای دکتر سامان قادری و همکاران و دانشجویان گروه علوم اقتصادی  امور مربوط به هماهنگی و برنامه‏ریزی برگزاری وبینار را عهده دار بودند.

در این وبینار پروفسور ابوالحسن جلیلوند به بیان مباحث اصلی و مهم سواد مالی و نحوه تاثیر آن بر رفاه مالی پرداختند.

وی اظهار کرد: سواد مالی به توانایی مالی اشاره دارد که در آن تحصیلات مالی رسمی، دسترسی به منابع مالی و تجربیات گذشته فرد، توانایی دستیابی به اهداف شخصی و حرفه‌ای مادام العمر را تسهیل می‌کند. وی  و همچنین سطوح پایین سواد مالی در سراسر کشورها با مخارج ناکارآمد و برنامه‌‏ریزی مالی و اخذ وام‌های گران قیمت و مدیریت بدهی مرتبط است.

وی در ادامه این وبینار علمی به بیان آمار‌های کمی از وضعیت سواد مالی در سطح جهانی پرداختند.

وی با اشاره به اینکه نرخ سواد مالی در ایران حدود 20 درصد بوده است، عنوان کرد: این آمار با استناد به نظرسنجی شرکت رتبه‏بندی استاندارد و پورز اعلام شده که ممکن است به دلیل محدودیت جامعه آماری در ایران دچار اشتباه شده باشد.

جلیلوند پنج ویژگی اصلی در مبحث آموزش سواد مالی را مطرح کرد و افزود:این ویژگی‌ها شامل درآمد، پس‌انداز و سرمایه‌گذاری، مخارج، استقراض و محافظت کردن می‌شود.

وی در ادامه این نشست به بیان مولفه‌های اصلی رفاه مالی پرداخت و خاطرنشان کرد: اندازه‌گیری رفاه مالی دارای 4 بعد ماتریسی است که زمان حال، آینده، امنیت و آزادی انتخاب را شامل می‌شود؛ این ابعاد شامل، کنترل مداوم امور مالی، توانایی در جذب شوک‌های مالی، آزادی مالی برای لذت بردن از زندگی و پیگیری اهداف مالی می‌شود.


در پایان بخش اول وبینار، پروفسور جلیلوند به ارائه راه­حل­هایی پرداختند که موجب افزایش سواد مالی شده و هم­اکنون نیز در سطح جهانی از این راه­کار­ها استفاده می‌شود.

.در بخش دوم وبینار؛ محققان، اساتید و دانشجویان پرسش‌ها و نظرات خود در حوزه‌های مختلف ارائه دادند و متعاقب آن پاسخ‌های خود را دریافت کردند

لازم به ذکر است؛ پروفسور جلیلوند یک رهبر آکادمیک با بیش از 40 سال تجربه اجرایی در سطح بین‏المللی که به عنوان رئیس بازرگانی و محقق ارشد در دانشگاه‌های بزرگ دولتی و خصوصی در ایالات متحده (دانشگاه لویولا شیکاگو) و کانادا (دانشگاه‌ دالهاوزی) خدمت کرده است.

در پایان دکتر خالد احمدزاده معاون اداری و مالی دانشگاه کردستان و عضو هیئت علمی گروه علوم اقتصادی، دکتر قباد شفیعی و دکتر سامان قادری، بر تداوم برگزاری این نوع وبینارها و گفتمان‏های علمی در راستای توسعه دیپلماسی علمی و ارتباطات دانشگاهی، تاکید کردند.

شایان ذکر است که فایل ارائه وبینار در کانال ارتباطی انجمن علمی اقتصاد به آدرس https://t.me/economicuok در دسترس است.