با توجه به فلسفه وجودی شهرسازی و نظم بخشیدن به بستر کالبدی زندگی اجتماعی، بگونهای که اهداف و ارزشهای انسانی، عیان نمودن زیباییها
و ارتقا کارایی و رفاه انسانی تحقق یابد، توجه به تربیت و آموزش دانشجویان
دوره کارشناسی بگونهای که در عین کمیت گسترده از کیفیت قابل قبولی برخوردار باشند و از تخصص و تبحر لازم بهرهمند باشند، ضروریست.
امروزه عوامل درونی و برونی بسیاری بر تحولات فضایی شهرها مؤثرند. ازجمله همگانی شدن آگاهی نسبت به شهر، بسط شهروندی و حق دخالت مردم
در امور شهر، برونرفت انحصار آگاهی شهرسازی از نخبگان و ظهور عوامگرایی در حل مسائل شهری که منجر به ظهور مرحله جدیدی در آموزش شهرسازی شده و آن تربیت شهرساز متبحر، متعهد و پاسخگوست.
هدف از اجرای این دوره را میتوان در موارد زیر خلاصه نمود :
- گسترش دانش و مهارت شهرسازی به منظور تربیت نیروی انسانی آگاه و کارا که بتواند در خدمت رشد و تحول همهجانبه کشور قرار گرفته و نظارت بر اعمال توسعه پایدار شهری در طرحهای مصوب را برعهده گیرد
- تربیت کارشناسانی که بتوانند ارتباطی مناسب میان برنامههای اجتماعی - اقتصادی و توسعهای در اجرای طرحهای شهری را برقرار کنند و بر اجرای طرحها و برنامههای توسعه نظارت نمایند
- زمینههای علمی و فنی دورههای تخصصی شهرسازی را فراهم نموده و کارشناسی ارشد رشتههای شهرسازی (برنامهریزی شهری، طراحی شهری، برنامهریزی منطقهای و مدیریت شهری) را به سوی حرفهایتر شدن سوق دهد