دسترسی سریع

بدنه خبر

دانشگاه کردستان / پورتال اخبار / بدنه خبر
بیانیه اولین همایش بین ­المللی گردشگری و توسعه با محوریت چالش­ها و راهبردها
یکشنبه، 28 مهر 1398
بیانیه اولین همایش بین ­المللی گردشگری و توسعه با محوریت چالش­ها و راهبردها
اولین همایش بین ­المللی گردشگری و توسعه با محوریت چالش­ها و راهبردها در تاریخ 10 و 11 مهرماه 1398 برگزارشد و بیانیه آن به شرح زیر است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه کردستان،اولین همایش بین ­المللی گردشگری و توسعه با محوریت چالش­ها و راهبردها در تاریخ 10 و 11 مهرماه 1398 برگزارشد. در این همایش چند سخنرانی کلیدی توسط استادان مطرح داخل کشور و خارج از کشور  و 6 نشست تخصصی با موضوعات 1)گردشگری پایدار، بومگردی و توسعه جوامع محلی 2)گردشگری سلامت، 3)گردشگری­شهری 4)تحریم و گردشگری 5)گردشگری هوشمند و 6)آینده گردشگری کردستان ارائه شد. همچنین مقالاتی با موضوعات مختلف مربوطه ارائه و داوری شد. در این همایش به چالش­های گردشگری کردستان اشاره و راهکارهایی نیز توسط متخصصان ارائه گردید.

در نشست تخصصی اول با موضوع گردشگری پایدار، بومگردی و توسعه جوامع محلی، وضعیت موجود گردشگری روستایی استان کردستان و اقامتگاه­های بومگردی مطرح و چالش­های توسعه پایدار در استان عنوان شد. در این پنل، رشد قارچ­ گونه اقامتگاه­ های بومگردی، نیروی انسانی غیرمتخصص، عدم آمادگی جامعه محلی برای پذیرش گردشگر در روستاهای کردستان و عدم تنوع در خدمات اقامتگاه های بومگردی بعنوان مهم ترین چالش­های این حوزه معرفی گردیدند. همچنین اعضای نشست بیان کردند که توسعه پایدار در استان در حد شعار باقی مانده­ است و نیازمند اقدامات عملیاتی موثر است. در پایان نشست برای چالش­های مطرح شده راهکارهای زیر پیشنهاد شد:

آموزش و فرهنگ سازی جامعه محلی در مورد اقامتگاه­ های بومگردی، آموزش تخصصی نیروی انسانی در حوزه فعالیت­های گردشگری و ارتباط با گردشگر ، انجام دوره ­های توان­افزایی و آموزش جامعه محلی به صورت مداوم و مستمر، اجرای  نوآوری­ها در حوزه بومگردی از جمله سیستم بسته بندی و بازیافت، آگاهی­ بخشی به  فعالین گردشگری و جامعه میزبان در زمینه کدهای اخلاقی و توسعه پایدار.

در نشست تخصصی دوم ،درباره گردشگری سلامت بحث شد. ناهماهنگی سازمانها، نهادها و ارگان­های ذی ربط و وجود دلال­های متعدد در حوزه گردشگری سلامت به عنوان مهم­ترین چالش­های این حوزه مطرح شد و راهکار یکسان­ سازی و هماهنگی اهداف سازمانها و ارگانهای ذی­ربط برای حل این معضل پیشنهاد گردید و همچنین ساماندهی دست­اندرکاران حوزه سلامت به منظور کنترل دلالی در خدمات سلامت توصیه می­شود. ارتقاء کیفیت خدمات حوزه سلامت، پزشکی و تندرستی از دیگر توصیه­ های کلیدی است.

در نشست تخصصی سوم به گردشگری شهری پرداخته شد و موازی کاری شهرداری در کمیسیون گردشگری با ادارات دیگر، عدم استفاده شهرداری از متخصصان گردشگری، عدم پاسخگویی شهرداری و ارتباط محدود با مردم و جامعه محلی، عدم هماهنگی شهرداری با سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی به عنوان چالش­های این موضوع شمرده شده و راهکارهای زیر عنوان گردید:

هماهنگی بین شهرداری، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سایر سازمان های مرتبط ، هم­راستا کردن انجمن­های گردشگری سازمانهای مختلف از جمله اتاق بازرگانی، کمیسیون گردشگری شهرداری، استفاده و جذب متخصصان گردشگری در جلسات کمیسیون ، نشست های تخصصی و عمومی مداوم با دانشگاه، عموم مردم و جامعه و اقدامات لازم در خصوص الزامات و عناصر گردشگری شهری،  شهر خلاق و نوآور.

در نشست تخصصی چهارم به گردشگری و تحریم پرداخته شد. یکی از چالش­های عمده این حوزه تحریم و اثرات آن در ورود گردشگران و همچنین ایجاد دید منفی گردشگران در مورد ایران  و عدم احساس امنیت که می تواند شامل  حمل و نقل، جاده، امنیت سیاسی و اجتماعی است. استان کردستان هم مانند سایر استانها از این قضیه مستثنی نیست و با این مشکلات مواجه است و به گونه ای دچار تحریم مضاعف شده است. راهکارهای ارائه شده در پنل تلاش در جهت رفع ذهنیت منفی گردشگران از طریق تبلیغات، شرکت در نمایشگاه­ ها و برگزاری رویدادها، سیاست­های قیمت­گذاری مناسب و استفاده از روش های جدید و جایگزین در جذب گردشگر و  استفاده از شبکه های اجتماعی ،  اینفلوئنسرها و فم تورهاست.

نشست تخصصی پنجم، به گردشگری هوشمند پرداخت. مهم­ترین چالش­های این حوزه عدم درک مفهوم گردشگری هوشمند در بخش­های مختلف، کمبود و عدم استفاده از نیروی متخصص در حوزه شهرهوشمند، نبود یا کمبود زیر ساخت­ها و بستر نامناسب (اینترنت)، عدم اعتماد مردم و کارکنان سازمانها به تکنولوژی، عدم یکپارچگی سازمانها، ضعف فرهنگ سازمانی در استفاده از تکنولوژی بوده و راهکارهای ارائه شده شامل آگاه­سازی از طریق آموزش متولیان امر، مردم و کسب­ وکارها، تربیت نیروی انسانی متخصص، همکاری مسئولین مدیریت شهری با شتاب دهنده­ ها و مراکز رشد و کارآفرینی، بهبود عملکرد سیستم­ها در طول زمان، یکپارچه­ سازی و استفاده از سیستم­های هوشمند حرفه ای، آموزش کارکنان دولت ، طراحی مفاهیم و ابزارهای دیجیتال توسط مشاوران خبره در حوزه شهر هوشمند است.

نشست تخصصی ششم، آینده گردشگری کردستان را مورد بحث قرار داد. گردشگری کردستان در صورتی آینده روشنی خواهد داشت که به صورت حرفه ای انجام شده و دیدگاه ها بهبود یابند در غیر این صورت ، تغییرات کوتاه­ مدت و غیرپایدار خواهد بود. کردستان در حوزه رویدادهای فرهنگی و آیینی، صنایع دستی مانند نازک­ کاری و موسیقی می تواند مزیت رقابتی داشته باشد و با برنامه ریزی­های صحیح  می­توان گردشگران علاقه­ مند به این حوزه­ ها را جذب کرد. ارتباط مستمر و بهتر ایران و عراق(بالاخص اقلیم کردستان عراق) و بهبود شرایط و زیر ساخت­های گردشگری و حمل و نقل کردستان و تسهیل ورود و خروج در مرزها از دیگر راهکار ها است.

در نهایت چالش­ها و راهبردهای مطرح شده با همکاری دانشگاه کردستان و توسط سازمان مدیریت و برنامه ­ریزی به سازمانها و ادارات مربوطه جهت هر گونه اقدام مقتضی ارجاع داده می­شود و در طول سال آینده و تا برگزاری "دومین همایش بین­ المللی گردشگری و توسعه"  به صورت مداوم و دوره­ای از سازمانها گزارش­های عملکرد دریافت و عملکرد و دستاوردهای آنها در توسعه گردشگری ارزیابی می شود.
 
منبع: روابط عمومی دانشگاه کردستان
 
برچسب‌ها:

ویژه

 
پورتال اخبار