مقدمه
تحول یعنی فرآیند ذوب شدن اندیشهها و باورها و رفتارهای سنتی و
تثبیت ارزشهای نوین و استقرار نظامهای جدید. در عصر حاضر، سازمانهایی موفق و
کارآمد محسوب میشوند که علاوه بر هماهنگی با تحولات جامعه امروزی، بتوانند مسیر
تغییرات ودگرگونیها را نیز در آینده پیشبینی کرده و قادر باشند که این تغییرات
را در جهت ایجاد تحولات مطلوب برای ساختن آیندهای بهتر هدایت کنند. برای رسیدن به رشد ،توسعه و کمال باید تغییر و تحول ایجاد کرد.
دیدگاه های رایج دررابطه با تحول:
- روان شناختی: دیدگاهی که نوآوری
را بیشتر یک امر روان شناختی و مربوط به میزان هوش و استعدادهای فردی تلقی می کند.
- جامعه
شناختی: دیدگاه اجتماعی که خلاقیت و نوآوری سازمانی را بیشتر امری جامعه شناختی و مربوط
به فراهم آمدن محیط و زمینه مناسب برای بروز استعدادها می داند.
- سیستمی: دیدگاه سیستمی است که ایجاد
نوآوریها و استمرار و فراگیری آنها در سازمان را یک امر سازمانی یعنی فراتر از
عوامل فردی و فراهم آوردن صرف امکانات و زمینه های لازم تلقی می کند.
اهداف و شرح وظایف:
- پیگیری و اجرای طرحها و برنامههای
مرتبط با ده برنامه تحول اداری و بهرهوری در دانشگاهها، پژوهشگاهها و مراکز
تابعه عضو در هر کارگروه؛
- پیگیری و اجرای طرحها و برنامههای
محول شده از سوی دفتر تحول اداری و بهرهوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛
- پیشنهاد طرحها و برنامهها با
موضوعات پژوهشی و آموزشی در راستای برنامههای تحول اداری و بهرهوری و
توانمندسازی منابع انسانی؛
- ارائه گزارشهای دورهای و موردی
از عملکرد کارگروه.
الزمات تحول:
- ایجاد باور، اعتقاد و انگیزه در مدیران
سطوح مختلف
- آگاهی مدیران به ظرفیتها، قوانین
و برنامههای تحول
- بهرهمندی مدیران از اختیارات و
منابع لازم برای اجرای برنامه
- برقراری نظام مدیریت عملکرد و ایجاد
سیستم تشویق و ترغیب
برنامه ها:
- استقرار دولت الکترونیک (موضوع ماده
38، 40، 38 قانون مدیریت خدمات کشوری)
- عدالت استخدامی و نظام پرداخت
- ساماندهی نیروی انسانی
- تمرکززدایی و عدم وابستگی سیستم به
اشخاص
- افزایش بهرهوری و استقرار نظام
جامع مدیریت عملکرد (موضوع مواد 81، 82 و 83 قانون مدیریت خدمات کشوری)
- سلامت اداری
- بررسی سیستم ها و روش های اجرایی موجود دانشگاه و اصلاح یا
تغییر آنها به منظور حذف تشریفات و مراحل زاید و بهینه سازی اقدامات موجود.
- مطالعه و
تشخیص نیازها در جهت توانمندسازی و آموزش فرهنگی و
تخصصی منابع انسانی
- اجرای برنامه تقویت
مدیریت و توان کارشناسی (ایجاد بانک اطلاعات مدیران و حفظ سرمایه های انسانی)
- بازبینی فرم و فرآیند ارزیابی عملکرد کارمندان در راستای اهداف کلان دانشگاه
- خدماترسانی به مردم و تکریم ارباب رجوع
- استقرار نظام
آماری ثبتی در داخل دانشگاه.
- تهیه، اجراء و
استخراج طرح های آمارگیری برای تولید آمارهای مورد نیاز و پردازش و تحلیل آن در
جهت استفاده از نتایج در برنامه های دانشگاه و همچنین در راستای طرح ها و برنامه
های وزارت متبوع و مرکز آمار بر اساس ضوابط، دستور العمل ها، بخشنامه ها و
راهکارهای ابلاغی آن مراکز.
کارگروه تحول اداری و فناوری اطلاعات با هدف بهرهگیری از فناوری
اطلاعات برای تحقق اهداف و برنامههای تحول اداری در حوزه معاونت اداری و مالی
تشکیل گردید.