ما ایرانیان به سرزمینی تعلق داریم که از دیرباز مردمان آن خوش اندیشیده و در ژرفای اندیشهشان، به خدایی فراسوی ایمان داشته و به همین دلیل ساحت علم و اندیشه در این سرزمین همواره مورد تکریم شایسته بوده است و بسیارند ایرانیان ارجمندی که در توسعه و سازماندهی هدفمند دانش پیشگام و بر تارک رفیع علم جهان درخششی پر شعاع داشتهاند. این پاسداری از علم و ارج گذاردن به اندیشه، خود منجر به نوعی تداوم فرهنگی گشته است که بودن همیشگی را جاودانه می سازد و در این بودن جاودانه، بافت خوش نگار کردستان از منزلتی والا برخوردار است.
در دو سده اخیر، دانشگاهها بعنوان اصلی ترین مراکز علمی، تحقیقاتی، فناوری، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نقش بی بدیلی در فرآیند توسعه در تمامی کشورها ایفا نموده اند. چرا که اقدام قاعدهمند علم در جهت توسعه و ساماندهی هدفمند و منسجم دانش در قالب تفسیرهای قابل آزمایش در موضوعات مختلف در مراکز دانشگاهی امکان پذیر است و مااثر آن دستیابی به اهداف معرفتی است که توانسته است جهان امروزی را در بسیاری از جهات متحول سازد. دانشگاه کردستان در سال 1370 بعنوان یک دانشگاه مستقل فعالیت خود را آغاز نمود و طی 28 سال اخیر تمامی تلاش مدیران دانشگاه معطوف و مصروف به توسعه کمی دانشگاه و تامین فضاهای کالبدی، زیر ساختها، تامین تجهیزات، شکل گیری دانشکده ها، گروههای آموزشی و توسعه تحصیلات تکمیلی گردیده است. در حال حاضر دانشگاه کردستان از ساختار قاعدمند یک دانشگاه برخوردار و بعنوان مرکز علمی مادر در استان، عهده دار وظایف حاکمیتی در بخش آموزش عالی است. گرچه تا رسیدن به استانداردهای کمی و کیفی و مطرح شدن جایگاه رفیع بین المللی راه طولانی در پیش و نیازمند تلاشی سترگ است، اما آنچه مایه امید است ظرفیت منابع انسانی جوان دانشگاه است که می تواند با همتی شایسته این فاصله را در زمانی کمتر رقم زند. لذا برای تحقق اهداف مترتب بر اسناد بالادستی و سیاستهای کلان وزارت متبوع و در چارچوب برنامه توسعه ششم و اهداف راهبردی دانشگاه و همچنین گذار از مرحله کمی گرایی به کیفیتی که ما را به دانشگاهی با اعتبار و علمی و جهانی تبدیل سازد، توجه به وظایف اصلی دانشگاه و اتحاذ رویکرد جدید در هر یک از بخشهای زیر الزامی خواهد بود.