دکتر بختیار سجادی: برنامه های نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب کردستان در قالبی متفاوت از سال‌های گذشته ارائه می‌شود.
پنجشنبه، 11 مهر 1398
دکتر بختیار سجادی: برنامه های نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب کردستان در قالبی متفاوت از سال‌های گذشته ارائه می‌شود.
دکتر بختیار سجادی در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در خصوص وجه تمایز نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب کردستان نسبت به دوره‌های پیشین، اظهار کرد: برنامه های نمایشگاه امسال در قالبی متفاوت از سال‌های گذشته ارائه می‌شود. پنل‌ها، تجلیل‌ها و برنامه‌های جانبی نمایشگاه از تنوع و غنای خاصی برخوردار است.
وی افزود: به عنوان نمونه، کمیته علمی امسال تصمیم گرفت که هر یک از روزهای نمایشگاه را به حوزه ای خاصی اختصاص بدهد به گونه ای که هر روز نمایشگاه به حوزه‌ای مشخص اختصاص یافته است.
وی ادبیات، زبان و زبانشناسی، هنر، علوم انسانی، علوم پایه و مهندسی و کودک و نوجوان را حوزه های مختلف نمایشگاه برشمرد و اضافه کرد: یکی دیگر از نکات بارز نمایشگاه امسال، نامگذاری هر کدام از روزهای نمایشگاه به نام و یاد یکی از بزرگان صاحب نام در حوزه های ششگانه‌ است، بزرگانی که با آثار خود گام‌های جدی و تاثیرگذاری در جهت توسعه آن حوزه خاص برداشته‌اند.
دبیر کمیته علمی نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب کردستان اعلام کرد: روز هنر به نام زنده یاد استاد سید علی اصغر کردستانی، روز علوم انسانی به نام مرحوم آیت الله محمد مردوخ، روز ادبیات به نام شاعر سنندجی اواخر سده گذشته سالم سنندجی، روز زبان و زبان شناسی به نام زنده یاد پروفسور عبدالرحمن حاجی معروف زبان شناس شهیر کرد، روز علوم پایه و مهندسی به نام زنده یاد دکتر مظفر پرتوماه و همچنین روز کودک و نوجوان به نام مرحوم استاد ابراهیم امین بالدار نامگذاری شده است که هر یک از این اساتید گرانقدر در حوزه تخصصی خود گا‌م های جدی و بزرگی برداشته‌اند و موجبات توسعه و پیشرفت آن حوزه را فراهم نموده اند.
دکتر سجادی با اشاره به مراسم تجلیل و نیز آیین رونمایی از آثار برگزیده‌ که طی روزهای مختلف برگزاری نمایشگاه صورت می‌پذیرد، بیان داشت: کمیته علمی از استان کردستان و استان‌های همجوار اساتیدی را برای تجلیل و تقدیر انتخاب کرده و در همین راستا پژوهشگر و مترجم پرکار منطقه موکریان، استاد صلاح الدین آشتی به پاس یک عمر تلاش بی وقفه در حوزه نگارش و ترجمه به زبان کردی در حوزه‌های مختلف ادبی، فرهنگی و تاریخی مورد تجلیل قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: این جایزه در استان  کردستان به پژوهشگر خستگی ناپذیر حوزه زبان و ادبیات هورامی آقای رئوف محمودپور اعطا می شود. همچنین بنا به صلاحدید کمیته علمی، نویسنده پرتلاش کرمانشاهی، جناب آقای منصور یاقوتی و نیز پژوهشگر پرکار استان ایلام آقای کامران محمد رحیمی به منظور پاسداشت سه دهه فعالیت جدی در حوزه زبان کردی و نگارش نخستین نمونه‌های نثر گویش و تألیف کتاب و مقالات در حوزه‌های فرهنگی و زبانشناختی و ادبی به زبان کردی، مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.
دکتر سجادی همچنین به تجلیل‌های حوزه ترجمه نیز گریزی زد و خاطرنشان کرد: در حوزه ترجمه به زبان فارسی آقای دکتر جمال محمدی از اساتید دانشگاه کردستان به موجب ترجمه موفق چندین کتاب علمی در حوزه جامعه شناسی و مطالعات فرهنگی، و آقای وریا غفوری نیز در حوزه ترجمه به زبان کردی به دلیل ترجمه چندین رمان به زبان کردی سورانی مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.
به گفته دبیر کمیته علمی نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب کردستان از انتشارات گوتار و مادیار به عنوان ناشران فعال تقدیر به عمل خواهد آمد. در بخش تجلیل از نهادها، انجمن‌ها و وبسایت‌های مرتبط با کتاب نیز، خانه کتاب کردی و نیز نشریه کشکول مورد تجلیل قرار خواهند گرفت و از چند شخصیت و انجمن فعال در حوزه کتاب و کتابخوانی نیز در مراسم افتتاحیه نمایشگاه تقدیر شد.
دکتر سجادی از برگزاری چند نشست و پنل تخصصی مرتبط با موضوع روز نمایشگاه خبر داد و گفت: در روزی که به نام روز ادبیات نامگذاری شده است، پنل تخصصی شعر معاصر و ادبیات داستانی کردی و در روز زبان شناسی، پنل تخصصی زبان کردی و زبانشناسی و گویش ها و  نیز پنل بررسی جایگاه علم و ارتباط میان دانشگاه و جامعه با حضور اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه کردستان برگزار خواهد شد. همچنین در حوزه های فلسفه، دین و الهیات، هنر، کودک و نوجوان و کتابخوانی پنل های تخصصی برگزار می شود.
وی به پنل تخصصی و شب شعری با موضوع ادبیات کردی جنوبی با حضور شاعرانی از ایلام و کرمانشاه اشاره کرد و یادآور شد که این بخش از مراسم به نام و یاد شاعر پرآوازه، استاد پرتو کرمانشاهی برگزار می شود.
دکتر سجادی افزود: در حوزه‌های شش گانه کتاب‌هایی مورد تجلیل قرار خواهند گرفت و به شیوه رسمی و نمادین آیین رونمایی آنها برگزار خواهد شد.
دبیر کمیته علمی نهمین نمایشگاه بین المللیی کتاب کردستان حضور استاد مصطفی ملکیان فیلسوف بزرگ معاصر را در نمایشگاه یکی از جنبه های حائز اهمیت این دوره دانست و افزود: حضور ایشان و ایراد سخنرانی با موضوع حق زبان مادری جلوه‌ای درخشان به نمایشگاه خواهد بخشید.
 
منبع: انتشارات دانشگاه کردستان
 
فرهنگ دانشگاه کردستان
 
این فرهنگ با ارزش به سرپرستی آقای ماجد مردوخ روحانی و با همکاری آقایان مهدی سنندجی، محی الدین کریمیان، محمدژیان امینی و دکتر یدالله پشابادی طی 10 سال نوشته شده است.
این فرهنگ در بر دارنده 93 هزار مدخل، 86 هزار و 826 ترکیب فعلی و اسمی مجزا، صرف و توضیح پنج هزار و 171 مصدر، 15 هزار و 780 شاهد و مثال، شش هزار و 418 حوزه معنایی و 26 هزار و 808 ارجاع است.
فرهنگ فارسی-کردی
فرم‌ها و آیین‌نامه‌ها
شیوهنامه اعطاء تسهیلات مالی برای چاپ کتاب در انتشارات دانشگاه کردستان
فرآیند کار و مراحل چاپ کتاب در انتشارات دانشگاه کردستان
دستورالعمل اعطاء تسهیلات مالی برای چاپ کتاب در انتشارات دانشگاه کردستان
فرم درخواست امتیاز فصل از کتاب، اعضای هیأت‌علمی