کتاب اصول رسم فنی و نقشه کشی صنعتی
یکشنبه، 26 آبان 1398
کتاب اصول رسم فنی و نقشه کشی صنعتی
 در این کتاب سعی شده ‌است، اصول مقدماتی نقشه‌کشی صنعتی طبق سر فصل دانشگاهی به‌طور تفصیلی و با رعایت هر چه بیشتر جزئیات ارائه شود. تجربه نگارنده از سال‌های متمادی تدریس درس‌های پایه مهندسی نشان داده که ناتوانی دانشجویان رشته‌های مهندسی از درک صحیح مطالب و استنباط نادرست در تجزیه و تحلیل، به‌طور مستقیم و غیر مستقیم بستگی به عدم فراگیری صحیح اصول نقشه‌کشی دارد. نقشه‌کشی از دو استاندارد اروپایی و آمریکایی پیروی می‌کند. در ایران تقریباً تمامی کتاب‌های رایج موجود نقشه‌کشی با استفاده از روش اروپایی تهیه و تنظیم شده است و هدف از تدوین این تالیفات بیشتر تربیت تکنسین‌های فنی است نه انتقال دانش درک اجسام و درک قطعات به افرادی که در مسیر فراگیری علوم مهندسی هستند. مروری بر این کتاب‌ها این نکته را نمایان می‌سازد که در اکثر آنها با گرد‌آوری پراکنده‌ای از مطالب مرجع و بیشتر به‌صورت اجمالی، از تفهیم مطالب پایه فاصله گرفته و امر فراگیری به‌ فراموشی سپرده می‌شود. از سوی دیگر، معرفی منابع ترجمه نشده از جانب اساتید، استفاده از آنها را برای دانشجویان دشوار می‌کند. با اشاره به اینکه تمامی کتاب‌های علوم مهندسی بر پایه اصول ترسیم آمریکایی است و از آنجا که یادگیری روش نقشه‌کشی آمریکایی به درک بهتر اصول مهندسی و در نهایت تربیت مهندسین کارآمدتر کمک می‌کند، در این کتاب تاکید بیشتری بر تشریح روش آمریکایی صورت گرفته است.
کتاب حاضر برآیندی از تجربیات بالغ بر بیست سال تدریس رسم فنی و نقشه‌کشی نگارنده در شاخه‌های مختلف علوم مهندسی، مطالعات گسترده و نیز استفاده از نظرات سایر اساتید در این زمینه می‌باشد. این کتاب به نحوی تهیه و تنظیم شده است تا دانشجویان علوم مهندسی بتوانند پس از یادگیری مفاهیم پایه نقشه‌کشی به درک عمیق‌تر مطالب مهندسی نائل شوند. چالش تفهیم مطالب دشوار در کنار حفظ جذابیت و نیز غنای علمی کتاب، از جمله مواردی است که نگارنده مد نظر داشته است تا دانشجویان بتوانند در کنار یادگیری، توانمندی‌های خود را نیز محک بزنند. در این کتاب سعی شده‌ است تا با ساده‌ترین بیان، سطح علمی دانشجویان ارتقاء داده شود. در راستای تهیه این کتاب نزدیک به پانصد شکل به‌کار گرفته شده است که هر کدام با تکیه بر نظر دانشجویان در طول سال‌های متمادی، بارها اصلاح و رسم شده است تا بتوان به نحو بهتری برای انتقال مطالب مورد استفاده قرار گیرند.

 
منبع: انتشارات دانشگاه کردستان
 
فرهنگ دانشگاه کردستان
 
این فرهنگ با ارزش به سرپرستی آقای ماجد مردوخ روحانی و با همکاری آقایان مهدی سنندجی، محی الدین کریمیان، محمدژیان امینی و دکتر یدالله پشابادی طی 10 سال نوشته شده است.
این فرهنگ در بر دارنده 93 هزار مدخل، 86 هزار و 826 ترکیب فعلی و اسمی مجزا، صرف و توضیح پنج هزار و 171 مصدر، 15 هزار و 780 شاهد و مثال، شش هزار و 418 حوزه معنایی و 26 هزار و 808 ارجاع است.
فرهنگ فارسی-کردی
فرم‌ها و آیین‌نامه‌ها
شیوهنامه اعطاء تسهیلات مالی برای چاپ کتاب در انتشارات دانشگاه کردستان
فرآیند کار و مراحل چاپ کتاب در انتشارات دانشگاه کردستان
دستورالعمل اعطاء تسهیلات مالی برای چاپ کتاب در انتشارات دانشگاه کردستان
فرم درخواست امتیاز فصل از کتاب، اعضای هیأت‌علمی